Halaman

Jumaat, 16 Januari 2015

Umrah - Mekkah (Shopping & Masjid Tanaim)


Hari ke 6 di Mekkah (18/12/2014)

jalan di pasaraya di luar masjidil haram ... ini di dalam pasaraya Bin Dawood

kebanyakkan peniaga di sini semua boleh bertutur dalam bahasa melayu...tidak fasih...tapi ok lah... mudah difahami ... so urusan jual beli memang senang..

di kedai miyak wangi ... minyak wangi yang ibu & ayah saya paling suka baunya ... kasturi putih ... sebotol kecil macam atuk ayah pegang tu RS25

ayah bersama penjual minyak wangi...peniaga arab kebanyakkannya semua mesra dengan pembeli

tengok ni ... diaorang mudah mesra kan? ini ayah bersama pejual jubah...jubah perempuan yang berkualiti biasanya RS100 sehelai...yang 3 helai RS100 pun ada tapi jenis kain dia lain sikit....jubah hitam yang ayah saya pakai tu RS50 beli di Madinah...kain berkualiti...berbaloi sangat beli...

ayah bersama penjual cincin ... 

ini cincin atuk ayah belikan buat ibu...tq atuk ayah...cantik kan? saya pun ada...tapi ibu simpan... tak boleh pakai sebab besar...

malam hari ke 6 di Mekah ibu dan ayah laksanakan ibadah umrah kali ke 4 ... ini di dalam van...bergerak untuk bermiqat di Masjid Tanaim....masjid yang paling dekat dengan Tanah Haram...untuk ke Masjid ni Gemilang Travel sediakan kenderaan...boleh pergi bila-bila ... samaada pukul 9 pagi ataupun 9 malam ... 

ini van nya ... luar nampak biasa tapi dalamnya boleh muat ramai  orang

tengoklah susunan kerusinya....

ayah di Masjid Tanaim

.
.
.


Hari ke 7 di Mekkah (19/12/2014)




pemandangan dari atas banggunan hotel Ajyad Golden

.
.
.


Hari ke 8 di Mekkah (20/12/2014), 





ayah selepas isyak...

Malamnya ibu & ayah laksanakan umrah dengan bermiqat di Tanaim sekali lagi ...ibu & ayah suka buat malam sebab cuaca malam nyaman berbanding di waktu siang... lagipun siang masanya agak terhad sebab nanti akan terkejar-kejar untuk solat fardu & makan tengahari...tapi ramai jer jemaah yang buat di siang hari...terpulang...ada juga jemaah yang pagi buat...malam pun buat juga...ikut keupayaan diri...kalo buat di waktu malam...biasanya akan selesai dalam pukul 12 lebih...ada sekali ibu & ayah buat siang...tawaf sebelum zuhor...kemudian selepas solat fardu zuhor baru laksanakan saei dan bertahlul...selesai laksanakan umrah dalam pukul 3 lebih...bimbang juga lambat makan tengahari...takut atuk tan saya kene gastrik...dia tak boleh makan lewat....tapi Alhamdulillah...sepanjang di sana....tak der masalah walaupun atuk tan makan tak ikut jadual...dia diberikan kesihatan yang baik...tak kene gastrik pun....sampai di sini...baru penyakit gastrik datang semula...semua gara-gara dalam flight otw ke KLIA dia tak selera nak makan...



Tiada ulasan: